Eksperimentiranje na raèunalnoj simulaciji
Sada kada smo pripremili igraliste (sumu na matrici
opisanu parametrima N i P) i utvrdili pravila igre (vatra
perkolira preko prvih susjeda), te sve to skupa ugradili u raèunalni
model, mo?emo zapoèeti sa eksperimentiranjem.
Sto istra?ujemo?
?elimo istra?iti kako sirenje po?ara ovisi o parametrima
sume. Stovise, posao æemo si olaksati time sto æemo mijenjati
samo parametar gustoæe, dok dimenzije sumske matrice neæemo
mijenjati - ogranièit æemo se na matricu dimenzija 20*20.
Nadalje, promatrat æemo jedan specifièni
oblik po?ara na naèin da neæemo zapaliti proizvoljno stablo,
veæ sva stabla u prvom redu matrice. Ovo je prikazano na doljnoj
slici.
Parametar gustoæe mijenjat æemo od
P=0.00
do P=1.00 sa korakom 0.01. Kako bismo dobili statistièki
pouzdane podatke, za svaku vrijednost od P pokrenuti ?emo 100 po?ara.
Ukupno æemo, dakle, zapaliti 10000 suma.
Broj izgorenih (BI) i neizgorenih (BN)
stabala povezani su preko relacije:
gdje je n ukupan broj stabala za danu vrijednost
parametra gustoæe P, a mo?emo ga odrediti pomoæu jednad?be
(1):
Eksperimentom na simulaciji ?elimo utvrditi kako
BI
i BN ovise o parametru gustoæe sume P.
Broj izgorenih stabala
Svaki od 10000 po?ara dao nam je po jedan par podatka
BI,
BN.
Na donjim grafovima prikazani su podatci o broju izgorenih stabala za sve
po?are. Na lijevom grafu na osi x (desna polegnuta) nanesen je parametar
gustoæe, na osi y (lijeva polegnuta) redni broj po?ara za
dani parametar gustoæe, a na osi z (uspravna) broj izgorenih stabala
u danom po?aru. Na desnomi (2D) grafu prikazan je pogled odozgo na lijevi
graf, a broj izgorenih stabala oznaèen je razlièitim bojama,
od plave (najmanje) do zelene (najvise).
Iz danih grafova je vidljivo da sto je suma gusæa,
a stoga prema relaciji (3) sadr?i veæi broj stabala, veæi
je i broj izgorenih stabala. To je i intuitivno jasno - u gusæoj
se sumi po?ar lakse siri, a uz to je i vise stabala koja mogu izgoriti.
Prouèimo sada dobivene rezultate po intervalima
parametra gustoæe sume.
P = 0.00 - 0.40
-
Za svih 100 po?ara koje smo napravili u sumama istog
faktora gustoæe, broj izgorenih stabala je bio gotovo jednak. Naime,
kako smo u tim sluèajevima imali vrlo rijetke sume, izgorila su
samo ona stabla koja smo neposredno zapalili. To eksperimentalno potvrðuje
nasa ranija oèekivanja da su grozdovi veæi od jednog stabla
u takvim sumama rijetkost.
P = 0.49 - 0.59
-
U ovom podruèju vrijednosti parametra gustoæe
nalazimo velike varijacije u velièinama opo?arenog podruèja
za sume sa istim P. Pri ovim vrijednostima parametra gustoæe
dolazi do nastajanja grozdova razlièitih velièina, pa ukupan
broj izgorenih stabala ovisi o tome koliki su grozdovi kojima pripadaju
stabla koja neposredno palimo (prvi redak matrice).
-
Pri vrijednosti P=0.59, varijacije u broju
izgorenih stabala poèinju naglo trnuti. Teorijski se mo?e pokazati
[1]
da za nas zakon sirenja po?ara i za nas oblik sumske matrice, pri toj vrijednosti
nastaju grozdovi koji se prostiru od jednog do drugog kraja sume. Takvi
se grozdovi nazivaju perkolacijama, a njihovo postojanje omoguæava
sirenje po?ara do najudaljenijih dijelova sume i opo?arivanje velikih podruèja.
-
Iako smo mi radili samo sa sumom dimenzije 20*20,
do istog zakljuèka bismo dosli promatrajuæi sume sve veæih
i veæih dimenzija. U graniènom sluèaju beskonaèno
velike sume, pri ovoj vrijednosti parametra gustoæe pojavio bi se
barem jedan beskonaèno veliki grozd.
P = 0.59 - 1.00
-
Nakon sto je parametar gustoæe presao kritiènu
vrijednost od 0.59, u velikoj veæini po?ara suma cijela izgori.
Na trodimenzionalnom grafu to se lijepo vidi iz toga sto broj izgorenih
stabala raste jednako kao i ukupan broj stabala u sumi.