fizika CD-a povjest nosača zvuka o digitalnoj tehnologiji CD pod mikroskopom difrakcija na CD-u čitanje digitanog zapisa budućnost se zove DVD
odina 1877 ulazi u povjest kao godina kada je po prvi puta zapisan i reproduciran zvuk. Thomas Alva Edison i njegov pomoćnik John Kruesi uzbuđeno su slušali škripavi zvuk koji je dolazio s rotirajućeg valjka FONOGRAFA. Samo minutu, dvije, prije Edison je u metalnu cijev svoje govorne mašine recitirao:

Mary had a little lamb. Its fleese was white as snow...

To su bile prve riječi koje su zapisane na neki nosač zvuka i poslije uspješno reproducirane. Veliki izumitelj i njegov pomoćnik bili su oduševljeni postignutim rezultatom.

Sve je počelo davne 1850 kada su francuski istraživači razvili PHONAUTOGRAF, mašinu koja je mogla snimati zvuk na rotirajućem cilindru. Kako kvalitetan zvučni zapis je proizvodio FONOAUTOGRAF nemoguće je reći zbog toga što njegovi konstruktori nisu predvidjeli mogućnost reprodukcije zvučnog zapisa?!!
Dvadeset godina nakon toga Thomas Alva Edison počeo je na izradi govorne mašine koristeći tehnička riješenja francuskih istraživača. Vrlo brzo, Edison i njegov pomoćnik, napravili su prve nacrte prema kojoj su izgradili svoju prvu govornu mašinu - FONOGRAF
Osnova FONOGRAFA je bio rotirajući cilindar spiralno zarezan i presvučen vrlo tankom olovnom folijom. Po foliji je klizila željezna igla učvršćena na diafragmu koja se nalazila na dnu metalne cijevi u koju se govorilo. Kada se, dakle, u blizini diafragme proizvodio zvuk (morao je to biti porilično snažan zvuk) diafragma je oscilirala, a ta se oscilacija prenosila na iglu koja je utiskivala olovnu foliju u utor cilndra u skladu s intenzitetom zvuka.
Na sličan način se zvuk i reproducirao. Promjena u dubini utisnute folije tjerala je iglu da oscilira gore, dolje. Ta oscilacija se prenosila na diafragmu koja je proizvodila zvuk.
U kasnijim modelima bolja kvaliteta zvučnog zapisa dobivala se s cilindrima presvučenim voskom umjesto olovnom folijom. Valjci presvučeni voskom imali su mogućnost da se na njih zapiše dvije do četiri minute audio signala.
1895 Edison počinje masovnu proizvodnju FONOGRAFA te nastavlja s poboljšanjima orginalnog uređaja dodajući veliki rog da bi "pojačao" reproducirani zvuk. Još i danas postoje sačuvani primjerci FONOGRAFA i voštanih valjaka. Veliki je broj WWW stranica na kojima možete dobiti mnoštvo informacijao tim zvučnim mašinama.
Slijedeći značajan napredak desio se 1887 kada je Emile Berliner uveo gramofonsku ploču umjesto valjka te novi način zapisa zvuka.
Umjesto vertikalnih vibracija igle koju je izazivala varijacije u dubini utisnute presvlake valjka, kod gramofonske ploče zvuk je izazivao oscilaciju igle lijevo-desno. Pokazalo se da je ova tehnika zapisa i reprodukcije zvuka mnogo bolja. Da je to bilo vrlo zanačajno tehničko unapređenje pokazuje i činjenica da je ovakav nacin audio zapisa na gramofonsku ploču ostao je u upotrebi sve dok vinilske ploče nisu prije desetak godina istisnute compakt diskovima.
Važno je napomenuti da se reprodukcija zvuka Berlinerova GRAMOFONA i dalje zasnivala na mehaničkom prijenosu vibracija. Oscilirajuća igla je mehanički vezana na diafragmu koja je pomoću velikog gramofonskog roga proizvodila zvuk.
Glavni problem "akustičkog snimanja" koje se zasniva na, gore spomenutom, mehaničkom prijenosu vibracija s membrane na nosač zvuka, i obrnuto, je nemogućnost pojačanja. Nije bilo mogućnosti da se nešto što je snimljeno tiho reproducira kao glasno. Bio je potreban jako snažan zvuk da bi se dobio glasan zapis. Nije ni čudno sto su u doba FONOGRAFA i mehaničkih GRAMOFONA bili najpopularniji operni pjevači.
1920 uveđonjem mikrofona,zvučnika i pojačala bila je otvorena novu era u audio tehnologiji.
Što se tiče tehnike zapisivanja zvuka sve je ostalo isto kao i kod Berlinerovog gramofona. Igla je i dalje u mehančkom dodiru s utorima na plastičnoj ploči proizvodila zvuk. Revocuinarna novost je da se uz pomoć elektronike zvuk mogao pojačati. Mikrofon je omogućio da izvođači mogu stajati proizvoljno daleko od mašine koja je zapisivala zvuk. Nadalje, zvuk koji se snimio kao tih mogao se reproducirati kao glasan.
EDISON-NATIONAL HISTORIC SITE Mnoštvo informacija o životu velikog izumitelje. Na istoj stranici se mogu naći i informacije o njegovim izumima uključujući i FONOGRAF
ANTIQUE PHONOGRAPH GALERY.Već sam naslov kaže što je sadržaj ove stranice. Vrlo pregledne stranice s mnogo kompetentnih informacija.
TINFOIL Ovu stranicu simpatičnog naziva trebaju posjetiti svi oni koji bi rado poslušali nešto od muzike zapisane na olovnim i voštanim valjcima FONOGRAFA. Određeni broj zvučnih zapisa je presnimljen na CD-ove koje možete preko ove stranice i naručiti.
RECORDING TECHNOLOGY HISTORY Povjest audio-video tehnologije. To je mjesto na kojem možete saznati kada se nešto desilo ali ne i tehničke detalje o samim dostignućima.
| SADRŽAJ | MALO POVIJESTI | DIGITALNI SVIJET | STRUKTURA CD-a | SVE BOJE CD-a |
| KAKO DO ZVUKA |
| BUDUCNOST CD-a |
ZADNJA PROMJENA: 3. ožujak
ZADNJA PROVJERA HTML VEZA: 3. ožujak 1998
URL:http://eskola.hfd.hr/fiz_sva_stva/CD/malo_povjesti/cd1.html