Trenje je vrsta sile koja se opire gibanju. Prema porijeklu sile, trenje se mo�e
(proizvoljno) podijeliti u nekoliko grupa, od kojih su tri najbitnije:
1. TRENJE KADA SE TIJELO KLI�E PO NEKOJ PODLOZI.
Tipi�an primjer sile trenja u ovom slu�aju je sila koju osje�aju sanjke na snijegu:
nakon �to se spusti� po nekoj nizbrdici, do�e� do ravnog dijela na kojem se
nakon nekog vremena sanjke zaustave. Ili, kliza� na ledu koji se zaleti nekom
brzinom, nakon nekog vremena se zaustavi. Ili, automobil koji naglo ko�i - �uje
se �kripa guma i automobil se zaustavi.
Dakle, u sva tri slu�aja, sila trenja je uzrokovala smanjivanje brzine tijela:
ona uvijek djeluje u smjeru suprotnom od smjera gibanja.
Za tu silu pribli�no vrijedi:
T=kP
(T=sila
trenja, P=pritisak
tijela na podlogu, k=koeficijent
trenja izme�u tijela i podloge), dakle sila trenja je proporcionalna pritisku
(naj�e��e upravo te�ini tijela) kojem tijelo djeluje na podlogu.
Iako je ova formula vrlo jednostavna, samo porijeklo sile trenja je vrlo
komplicirano. Naime, svaka ravna ploha nekog tijela je, ako ga jako pove�amo
(tako da se vide atomi - dakle na mikroskopskoj razini), vrlo grbava i sastoji
se od izbo�ina, bre�uljaka, neravnina, vrhova, zubaca. Upravo te nepravilnosti
- me�usobni udarci izbo�ina tijela i podloge, ometaju gibanje - pru�aju mu
otpor. Dakle, opiru se gibanju i manifestiraju se kao sila trenja.
Me�usobni udarci tih izbo�ina imaju za posljedicu stvaranje topline - i tijelo
i podloga se zagrijavaju. Pri tom i dalje vrijedi zakon o�uvanja energije:
smanjivanje kineti�ke energije tijela prelazi u toplinsku energiju tijela i/ili podloge.
Taj u�inak se mo�e i iskoristiti, npr. �ibice funkcioniraju upravo na tom
principu: trenjem glavice se ona zagrije na temperaturu potrebnu da se smjesa
zapali.
2. TRENJE KADA SE TIJELO KOTRLJA PO PODLOZI.
U ovom slu�aju trenje se javlja zato �to se dio kineti�ke energije tijela tro�i
na odvajanje od podloge (koja mo�e biti vla�na, �to �e pove�ati silu
trenja), dok se dio tro�i na priljubljivanje tijela na podlogu. Budu�i da je
podloga - mikroskopski gledano - vrlo hrapava i nazubljena, dio kineti�ke
energije se mo�e tro�iti na lomljenje tih zubaca, kako na podlozi, tako i na
tijelu. Ova se sila mo�e opisati sli�no kao i u prethodnom slu�aju izrazom
T=kP
gdje je k
tzv. koeficijent trenja pri kotrljanju.
Ova sila osobito dolazi do izra�aja kada je podloga vla�na, a njezin utjecaj se
najbolje vidi na automobilu koji na vla�nom kolniku posti�e manju maksimalnu
brzinu, kao i manju vu�nu snagu. Osim toga, svatko tko je vozio bicikl, mo�e
potvrditi da je vo�nja po vla�noj cesti najnapornija vo�nja.
3. TRENJE KADA SE TIJELO GIBA KROZ FLUID (npr.
gibanje aviona kroz zrak ili podmornice kroz vodu).
Kao i gore, i ovdje fluid (zrak ili teku�ina) djeluje tako da smanjuje brzinu
tijelu koje se u njemu giba, prema tome radi se o sili koja usporava
tijelo pa je zbog toga zovemo sila trenja.
Da bismo shvatili porijeklo te sile u ovom slu�aju, valja se spustiti na atomsku
ili molekularnu razinu. Naime, fluid se sastoji od velikog broja atoma/molekula
koje se slobodno gibaju. �elimo li tijelo, okru�eno fluidom, pomaknuti iz
nekog polo�aja, valja preraspodjeliti - pomaknuti - atome-molekule fluida, tj.
dati im kineti�ku energiju. A tu kineti�ku energiju �e oni dobiti upravo od
tijela koje se giba. Kako vrijedi zakon o�uvanja energije, tijelo �e gubiti
kineti�ku energiju, tj. smanjivat �e mu se brzina, a to se upravo mo�e
shvatiti kao da na tijelo djeluje sila u smjeru suprotnom od smjera gibanja.
Krajnji rezultat toga jest da je tijelo predalo dio energije fluidu �iji se
dijelovi onda po�inju gibati: upravo to se doga�a kada recimo poku�a� tr�ati
kroz vodu - zbog trenja to je vrlo te�ko, a iza tebe ostaju valovi i mali
virovi.
Interesantno je vidjeti koliki je iznos sile trenja pri gibanju tijela kroz
fluid. Za razliku od prethodnog slu�aja, ovdje ta sila ne�e ovisiti o masi
tijela (dakle, ta sila postoji i u beste�inskom stanju!), ve� o njegovom obliku,
brzini i o svojstvima fluida. Iskustvo pokazuje da se za male brzine mo�e
uzeti T=kv
(polagano gibanje kroz zrak; gibanje koje ne uzrokuje zna�ajno gibanje fluida),
a za ve�e brzine
T=kv2
(brzo gibanje kroz zrak, ili gibanje kroz vodu ili med; gibanje koje uzrokuje
virove i/ili valove u fluidu), gdje je
T
sila trenja, v
brzina tijela kroz fluid, a
k
neka konstanta.
Osim ova dva, gore navedena tipa trenja, postoje jo� neki slu�ajevi gibanja kod
kojih dolazi do smanjivanja brzine tijela tj. gubitka kineti�ke energije (npr.
nabijena �estica koja se giba po zakrivljenoj putanji), ali se takvi efekti
mogu opa�ati u vrlo posebnim uvjetima. Budu�i da nemaju neki ve�i zna�aj u
zbivanjima u normalnom svijetu, pri spominjanju trenja oni se redovito
zanemaruju.
Odgovorio:
mr.sc.M.Basleti�, PMF