Trenje je vrsta sile koja se opire gibanju. Prema porijeklu sile, trenje se može
(proizvoljno) podijeliti u nekoliko grupa, od kojih su tri najbitnije:
1. TRENJE KADA SE TIJELO KLIŽE PO NEKOJ PODLOZI.
Tipičan primjer sile trenja u ovom slučaju je sila koju osjećaju sanjke na snijegu:
nakon što se spustiš po nekoj nizbrdici, dođeš do ravnog dijela na kojem se
nakon nekog vremena sanjke zaustave. Ili, klizač na ledu koji se zaleti nekom
brzinom, nakon nekog vremena se zaustavi. Ili, automobil koji naglo koči - čuje
se škripa guma i automobil se zaustavi.
Dakle, u sva tri slučaja, sila trenja je uzrokovala smanjivanje brzine tijela:
ona uvijek djeluje u smjeru suprotnom od smjera gibanja.
Za tu silu približno vrijedi:
T=kP
(T=sila
trenja, P=pritisak
tijela na podlogu, k=koeficijent
trenja između tijela i podloge), dakle sila trenja je proporcionalna pritisku
(najčešće upravo težini tijela) kojem tijelo djeluje na podlogu.
Iako je ova formula vrlo jednostavna, samo porijeklo sile trenja je vrlo
komplicirano. Naime, svaka ravna ploha nekog tijela je, ako ga jako povećamo
(tako da se vide atomi - dakle na mikroskopskoj razini), vrlo grbava i sastoji
se od izbočina, brežuljaka, neravnina, vrhova, zubaca. Upravo te nepravilnosti
- međusobni udarci izbočina tijela i podloge, ometaju gibanje - pružaju mu
otpor. Dakle, opiru se gibanju i manifestiraju se kao sila trenja.
Međusobni udarci tih izbočina imaju za posljedicu stvaranje topline - i tijelo
i podloga se zagrijavaju. Pri tom i dalje vrijedi zakon očuvanja energije:
smanjivanje kinetičke energije tijela prelazi u toplinsku energiju tijela i/ili podloge.
Taj učinak se može i iskoristiti, npr. šibice funkcioniraju upravo na tom
principu: trenjem glavice se ona zagrije na temperaturu potrebnu da se smjesa
zapali.
2. TRENJE KADA SE TIJELO KOTRLJA PO PODLOZI.
U ovom slučaju trenje se javlja zato što se dio kinetičke energije tijela troši
na odvajanje od podloge (koja može biti vlažna, što će povećati silu
trenja), dok se dio troši na priljubljivanje tijela na podlogu. Budući da je
podloga - mikroskopski gledano - vrlo hrapava i nazubljena, dio kinetičke
energije se može trošiti na lomljenje tih zubaca, kako na podlozi, tako i na
tijelu. Ova se sila može opisati slično kao i u prethodnom slučaju izrazom
T=kP
gdje je k
tzv. koeficijent trenja pri kotrljanju.
Ova sila osobito dolazi do izražaja kada je podloga vlažna, a njezin utjecaj se
najbolje vidi na automobilu koji na vlažnom kolniku postiže manju maksimalnu
brzinu, kao i manju vučnu snagu. Osim toga, svatko tko je vozio bicikl, može
potvrditi da je vožnja po vlažnoj cesti najnapornija vožnja.
3. TRENJE KADA SE TIJELO GIBA KROZ FLUID (npr.
gibanje aviona kroz zrak ili podmornice kroz vodu).
Kao i gore, i ovdje fluid (zrak ili tekućina) djeluje tako da smanjuje brzinu
tijelu koje se u njemu giba, prema tome radi se o sili koja usporava
tijelo pa je zbog toga zovemo sila trenja.
Da bismo shvatili porijeklo te sile u ovom slučaju, valja se spustiti na atomsku
ili molekularnu razinu. Naime, fluid se sastoji od velikog broja atoma/molekula
koje se slobodno gibaju. Želimo li tijelo, okruženo fluidom, pomaknuti iz
nekog položaja, valja preraspodjeliti - pomaknuti - atome-molekule fluida, tj.
dati im kinetičku energiju. A tu kinetičku energiju će oni dobiti upravo od
tijela koje se giba. Kako vrijedi zakon očuvanja energije, tijelo će gubiti
kinetičku energiju, tj. smanjivat će mu se brzina, a to se upravo može
shvatiti kao da na tijelo djeluje sila u smjeru suprotnom od smjera gibanja.
Krajnji rezultat toga jest da je tijelo predalo dio energije fluidu čiji se
dijelovi onda počinju gibati: upravo to se događa kada recimo pokušaš trčati
kroz vodu - zbog trenja to je vrlo teško, a iza tebe ostaju valovi i mali
virovi.
Interesantno je vidjeti koliki je iznos sile trenja pri gibanju tijela kroz
fluid. Za razliku od prethodnog slučaja, ovdje ta sila neće ovisiti o masi
tijela (dakle, ta sila postoji i u bestežinskom stanju!), već o njegovom obliku,
brzini i o svojstvima fluida. Iskustvo pokazuje da se za male brzine može
uzeti
T=kv
(polagano gibanje kroz zrak; gibanje koje ne uzrokuje značajno gibanje fluida),
a za veće brzine
T=kv2
(brzo gibanje kroz zrak, ili gibanje kroz vodu ili med; gibanje koje uzrokuje
virove i/ili valove u fluidu), gdje je
T
sila trenja, v
brzina tijela kroz fluid, a
k
neka konstanta.
Osim ova dva, gore navedena tipa trenja, postoje još neki slučajevi gibanja kod
kojih dolazi do smanjivanja brzine tijela tj. gubitka kinetičke energije (npr.
nabijena čestica koja se giba po zakrivljenoj putanji), ali se takvi efekti
mogu opažati u vrlo posebnim uvjetima. Budući da nemaju neki veći značaj u
zbivanjima u normalnom svijetu, pri spominjanju trenja oni se redovito
zanemaruju.
Odgovorio:
mr.sc.M.Basletić, PMF